Sunday, March 29, 2009

Abang sepupuku yang panas baran



Namaku ira....aku dilahir kan di sipitang sabah,,,diruangan coretan nukilan jiwa ini aku ingin menceritakan kisah awal perkenalan ku dengan abang sepupuku.....memang kami ada talian persaudaraan namun aku tidak mengenalinya kerana jarak tempat tinggalku disabah berjauhan dengan tempat tinggal abang sepupu ku ini.jarak tempat tinggal yang berjauhan ini lah yang membuat kami tidak mengenal antara satu sama lain.Dipendekkan cerita...menurut ibuku,sepupuku ini orang nya panas baran TETAPI sangat mengambil berat tentang keselamatan orang yang tinggal serumah dengannya.kisahnya bermula apabila aku berhijrah ke semenanjung,abang sepupu ku ini sebenarnya bekerja di semenanjung dan peluang untuk aku mencari pengalaman baru di semenanjung
agak mendapat sokongan dari kedua orang tuaku kerana mereka tidak perlu
risau tentang keselamatanku kerana aku akan tinggal serumah dengan abang sepupu ku ini.
pada awal perkenalanku dengan sepupuku ini memang sukar untuk ku nafikan yang kadang kala aku nak keluar rumah pun takut....orang nya cukup tegas dan kalau sejam masa untuk membebel memang tidak cukup baginya.sepupuku ini memang kalau dah mula berceramah sakit telinga nak dengar,rasanya macam aku nak tumbuk saja mulut nya
tapi bila dengar sepupuku ni ada belajar karate takut pula nak melawan,tak pasal-pasal pakai gigi palsu pula aku dalam usia muda.Disebalik sikap tegas sepupu ku ini ada hikmah yang tersembunyi....sebenarnya sepupuku ini tidak suka kalau aku bercakap bohong apatah lagi keluar rumah tanpa kebenaran nya.Akhirnya aku dapat menyesuaikan diri dengan situasi sepupuku ini yang selalu panas baran tak tentu pasal.Berkat dari kesabaran ku untuk memahami jiwa sepupuku ini,akhirnya aku dapat faham yang sepupuku ini sebenar nya baik dan penyayang.Kalau setahun yang lalu,bunyi batuk nya saja aku dah menggigil ketakutan,tapi
sekarang dia marah pun aku dah tak takut lagi....kerana dia pun sudah faham yang aku ini dah dewasa dan boleh jaga maruah keluarga......Aku kini masih tinggal serumah dengan nya dan semua pengalaman yang lalu kini ku jadi kan panduan untuk meneruskan hidup di dunia yang penuh dengan gaya kepuraan..akhir kata dari ku,sekeras-keras hati manusia itu kalau selalu di sirami dengan doa dan zikir pasti akan cair bagaikan ais yang dipanas kan api.......
Terima kasih buat sepupuku yang ku anggap gila selama ini telah menunjukkan aku erti sikap persaudaraan yang sebenar-benar nya...Andaikata sepupu ku kembali kerahmatullah satu hari nanti...aku pasti akan sentiasa mendoakan,semoga ALLAH menerimanya dalam golongan orang-orang yangberiman....AMIN..ira cptang

0 comments: